Про особливості реєстрації шлюбу
Про Особливості реєстрації шлюбу
Порядок державної реєстрації шлюбу регулюється главою 4 розділу II Сімейного кодексу України, статтею 14 Закона України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 року № 2398-VI, главою 2 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженими Наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 № 52/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 24.12.2010 № 3307/5).
Для державної реєстрації шлюбу жінкою та чоловіком особисто подається заява до органу державної реєстрації актів цивільного стану за їх вибором. Особи, які подали заяву про державну реєстрацію шлюбу, вважаються нареченими.
Якщо жінка та/або чоловік не можуть через поважну причину особисто подати заяву про реєстрацію шлюбу, таку заяву, нотаріально засвідчену, можуть подати їх представники. Повноваження представника повинні бути нотаріально засвідчені.
Повторний шлюб реєструється органом державної реєстрації актів цивільного стану за умови пред’явлення особами, які раніше перебували в шлюбі, документів, що підтверджують припинення попереднього шлюбу.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану, що прийняв заяву про реєстрацію шлюбу, зобов’язаний ознайомити наречених з умовами і порядком державної реєстрації шлюбу, їхніми правами та обов’язками як майбутніх подружжя і батьків, обов’язком повідомити один одному про стан свого здоров’я, попередити наречених про відповідальність за приховання відомостей про наявність перешкод для державної реєстрації шлюбу.
Державна реєстрація шлюбу проводиться після закінчення одного місяця з дня подання нареченими заяви про державну реєстрацію шлюбу.
За наявності поважної причини і з дозволу керівника органу державної реєстрації актів цивільного стану державна реєстрація шлюбу проводиться до закінчення зазначеного строку.
Якщо наречені не з’явилися для проведення державної реєстрації шлюбу і не повідомили про причину неявки протягом трьох місяців з дня подання відповідної заяви, заява втрачає чинність.
Якщо наречені не можуть з’явитися з поважної причини для проведення державної реєстрації шлюбу у встановлений день, строк такої реєстрації переноситься за їх письмовою заявою на інший день. У такому разі строк перенесення реєстрації шлюбу не може перевищувати одного року від дня подання відповідної заяви.
Державна реєстрація шлюбу проводиться у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану.
За заявою наречених державна реєстрація шлюбу може проводитися за місцем їх проживання, за місцем надання стаціонарної медичної допомоги або в іншому місці, якщо вони не можуть з поважної причини прибути до органу державної реєстрації актів цивільного стану.
Державна реєстрація шлюбу проводиться у присутності нареченої та нареченого з пред’явленням для посвідчення їх особи і віку паспортів громадянина України або паспортних документів іноземця.
Державна реєстрація шлюбу через представника не допускається.
Звертаємо Вашу увагу, що до відділу державної реєстрації актів цивільного стану можна звернутися із заявою як у паперовому вигляді, так і через мережу Інтернет. Для цього Міністерство юстиції України запустив спеціальний веб-портал “Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану”. Веб-портал дозволяє в онлайн-режимі подавати заяви про реєстрацію шлюбу. Щоб користуватися системою, потрібно зареєструватися на сайті. Відповідні документи можна буде засвідчити електронним підписом або підписати особисто, вибравши для цього зручний для себе час.
Заявники можуть подати до обраного ними відділу державної реєстрації актів цивільного стану заяву про державну реєстрацію шлюбу в електронній формі та додати до неї відскановані копії паспортів громадян України, паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства та копія документа, теж відсканована, що підтверджує законність перебування на території України, документів, що підтверджують припинення попереднього шлюбу (у разі державної реєстрації повторного шлюбу), а також документа (квитанції) про сплату державного мита, оплату платних послуг (при бажанні їх отримати) при здійсненні платежу без використання платіжних систем через Веб-портал. За наявності бажання зареєструвати шлюб до спливу місячного строку до заяви додаються документи/відскановані/, що підтверджують поважні причини для скорочення місячного строку державної реєстрації шлюбу. При особистому зверненні заявників до відділу державної реєстрації актів цивільного стану пред’являються оригінали вищезазначених документів.
Працівник відділу державної реєстрації актів цивільного стану призначає дату державної реєстрації шлюбу в день надходження відповідної заяви з накладенням електронного цифрового підпису або в день її підписання заявниками у відділі за умови отримання відповідних документів.
Також нагадуємо, що у Запоріжжі стартував пілотний проект «Шлюб за добу».
Даний проект спрямований на запровадження швидкої та зручної процедури укладення шлюбу, а саме за добу.
Головне територіальне управління юстиції у Запорізькій області провело всі необхідні організаційні заходи для запровадження даного пілоту та задовольнило прохання організатора, який буде проводити державну реєстрацію шлюбу в рамках пілотного проекту.
Наразі, організацію проведення державної реєстрації шлюбу в рамках пілотного проекту «Шлюб за добу» в м. Запоріжжі проводять:
- комунальний заклад «Запорізька обласна філармонія» Запорізької обласної ради, адреса: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 183;
- державний інститут судових економіко-правових досліджень, адреса: вул. Олександрівська, 5.
Перевагами пілотного проекту «Шлюб за добу» є спрощена процедура державної реєстрації шлюбу, відсутність необхідності звернення до відділів державної реєстрації актів цивільного стану, проведення реєстрації шлюбу у час та у місці, обраному жінкою та чоловіком, залучення до організації реєстрації шлюбу суб’єктів господарювання публічного права.
Особам, які бажають зареєструвати шлюб у скорочені строки, необхідно укласти договір про надання послуги з організації проведення державної реєстрації подавши наступні документи:
1. Паспорт громадянина України, паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства (іноземець, особа без громадянства, додає документ, що підтверджує законність його (її) перебування на території України).
2. У разі якщо особи, які бажають зареєструвати шлюб, або один з них раніше перебували у шлюбі, – документи, що підтверджують припинення попереднього шлюбу або визнання шлюбу недійсним (свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, про визнання шлюбу недійсним, яке набрало законної сили, свідоцтво про смерть одного з подружжя, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану про анулювання актового запису про шлюб, який є недійсним, тощо).
3. Документи, складені іноземною мовою, подаються разом з їх перекладами українською мовою, засвідченими в установленому порядку.
4. Документи про сплату державного мита та про сплату платних послуг, що надаються відділом державної реєстрації актів цивільного стану.
Державна реєстрація шлюбу проводиться у строк, визначений заявниками. Для цього вони мають: прибути у визначені договором місце, дату та час проведення державної реєстрації шлюбу; надати вище вказані документи уповноваженому працівнику відділу державної реєстрації актів цивільного стану; ознайомитись із даними, унесеними до заяви про державну реєстрацію шлюбу та до актового запису про шлюб, і засвідчити їх власними підписами у відповідних графах заяви та актового запису.
Великобілозерське бюро правової допомоги